Τον Λαυρέντη τον συναντήσαμε λίγες ώρες πριν από τη συναυλία που θα έδινε και παρόλη την ταλαιπωρία του (σε αυτή συνέβαλε και μια αναπάντεχη βλάβη του αυτοκίνητου του καθώς έρχονταν προς την Καβάλα ) - υπήρξε πολύ φιλικός μαζί μας . Λιτός και περιεκτικός στα λεγόμενα του, δεν αφήνει περιθώρια διαφωνιών. Απλός όπως η μουσική και οι στίχοι του, όπως η ζωή του , μας μιλά για τι άλλο από την μοναξιά των σημερινών ανθρώπων , μια μοναξιά παγκόσμια όπως αναφέρει που περνά κα μέσα από τα τραγούδια του . Κυρίες και κύριοι ο λόγος στον Λαυρέντη Μαχαιρίτσα…….
Η ΣΥΝΟΜΙΛΙΑ
ΕΡ.: Παρόλο που έχετε γράψει υπέροχα τραγούδια κατά καιρούς, ακόμη και αυτό το πολυσυζητημένο "Διδυμότειχο μπλουζ" έπρεπε να ερμηνευτεί από τον Γιώργο Νταλάρα για να εκτιναχθεί στα ύψη. Πιστεύετε, πώς υπάρχουν εμπόδια που δεν επιτρέπουν στις νέες φωνές ν' ακουστούν και να γίνουν ευρύτερα γνωστές ;
ΑΠ: Υπάρχει ένα τρομακτικό στεγανό, είναι δύσκολο γιατί οι άνθρωποι που είναι μέσα στα πράγματα, πιστεύουν ότι ο καθένας που έρχεται, θα τους φάει την μπουκιά από το στόμα, δεν είναι βέβαια έτσι τα πράγματα . Αν έχεις κάτι να πεις υπάρχει χώρος και για σένα και για τον καθένα. Εν τοιαύτη περιπτώσει εμένα δεν με απασχολεί το ότι το συγκεκριμένο τραγούδι έγινε επιτυχία επειδή τραγουδήθηκε από τον Νταλάρα, ο οποίος είναι ένας άνθρωπος που εκτιμώ απεριόριστα, μεγάλη μου τιμή που συνεργάστηκε μαζί μου και νομίζω πως και αυτός είναι ευχαριστημένος".
ΕΡ.: Το συγκεκριμένο τραγούδι θα γίνονταν επιτυχία αν δεν το ερμήνευε ο Γιώργος Νταλάρας;
ΑΠ: "Θα σας πω κάτι που μπορεί ,να θεωρηθεί υποκρισία, άλλα δεν είναι, με τον Γιώργο Νταλάρα συνεργαστήκαμε και παλαιότερα στους Τερμίτες. Είχε γίνει και λίγο επί τούτου θέλαμε να κάνουμε κάτι και ήταν πολύ δύσκολο ν΄ ανοίξουμε κάποιες πόρτες, σκεφθήκαμε τότε την περίπτωση Νταλάρα. Τώρα όμως ήταν κάτι εντελώς διαφορετικό δηλαδή δεν πίστευα ότι το τραγούδι θα γινόταν επιτυχία είτε το ερμηνεύσει ο Νταλάρας είτε όχι. Μπορώ να πω ότι στο συγκεκριμένο τραγούδι ο Νταλάρας λειτούργησε σαν τον τηλεπαρουσιαστή που λέει τις ειδήσεις. Το ότι έγινα επιτυχία είναι καλό , γιατί έτσι βγαίνουν τραγούδια που δεν βασίζονται στις σλογκανίστικες τρέχουσες εκδοχές .
ΕΡ: Κατά πόσο εσείς και οι ομότεχνοι σας νέοι συνθέτες, πιστεύετε ότι έχετε αγγίξει το νεαρό ακροατή, ή μήπως τον αγγίζουν περισσότερο ο Αντύπας και ο Πανταζής;
ΑΠ: Ο Αντύπας και ο Πανταζής έχουν έναν άλλο αντίκτυπο στους νέους από αυτόν που έχουμε ο Τσακνής , ο Πορτοκάλογλου, εγώ κα .Πολλοί νέοι τους ακούν κάποιες συγκεκριμένες ώρες για κάποιους συγκεκριμένους λόγους. Εγώ δεν έχω τίποτε να χωρίσω με τον Αντύπα και τον Πανταζή είναι τόσο μακριά από μένα που δεν μου καίγεται καρφί . Βέβαια δεν έχω πάει στο «Διογένης Παλλάς» όπως δεν πήγα και στο Μέγαρο Μουσικής από υποχρέωση στον εαυτό μου όπως λένε μερικοί. Δεν με ενδιαφέρει και δεν με διασκεδάζει αυτός ο τρόπος. Είδα τον Miles Davis πριν 3 χρόνια στον Λυκαβηττό και διασκέδασα. Αυτές είναι προσωπικές προτιμήσεις του καθενός .
ΕΡ: Το Ελληνικό τραγούδι, μέσα από τον στίχο και την μουσική ακολουθεί τον δρόμο της διεθνοποίησης τείνει να πλησιάσει το ξένο, χάνοντας την ελληνικότητα του. Πως βλέπετε εσείς αυτόν τον κίνδυνο;
ΑΠ : Aν πρέπει να θέσουμε το τραγούδι φορμαλιστικά σε εθνολογικά πλαίσια πρέπει να σταματήσουμε στον Χαλκιά και λίγο στον Τσιτσάνη που είναι επηρεασμένος από την μουσική της Πόλης. Δεν είναι όμως έτσι ακριβώς τα πράγματα. Νομίζω ότι η μουσική είναι μουσική, τους επηρεασμούς σπουδάζεις, δεν μπορείς να έχεις κλεισμένα τ ΄αυτιά σου. Αυτά που έχεις ακούσει όλα σου τα χρόνια, από τότε που γεννήθηκες αυτά θα σου βγούνε. Εγώ μεγάλωσα στην εποχή του Woodstock με την άνθηση της Rock και είμαι επηρεασμένος από αυτά. Αν είχα γεννηθεί δέκα χρόνια πιο πριν πιθανόν να άκουγα ρεμπέτικο και να είχα ασχοληθεί με αυτό το είδος μουσικής . Ελληνική μουσική όμως άκουγα από τα ραδιόφωνα και τους κινηματόγραφους, όλα αυτά βγαίνουν αυθόρμητα, δεν κάθομαι να κάνω φόρμα και να βγάλω ένα τραγούδι που να είναι ελληνικό.
ΕΡ : Παλιότερα η ιστορία της Pop και Rock μουσικής πήγαζε μέσα από τα συγκροτήματα. Σήμερα παρατηρούμε ότι πολλά από αυτά έχουν διαλυθεί, άλλα έχουν συμπτυχτεί και λίγα είναι αυτά που συνεχίζουν να υπάρχουν. Πού το αποδίδεις αυτό;
ΑΠ: Το συγκρότημα είναι μία δύσκολη περίπτωση και ρωτάς εμένα που έτυχε να είμαι μέλος ενός συγκροτήματος ουσιαστικά γιατί την εποχή που ήμασταν εμείς με τους Τερμίτες, υπήρχαν μόνο οι Φατμέ που και αυτοί είχαν πανελλήνια εμβέλεια. Αλλά ένα συγκρότημα δεν είναι πολιτική ενότητα, να βγάλει κοινή γραμμή μετά από ένα συνέδριο και έτσι να λειτουργήσει. Είναι τρεις ή τέσσερεις ή πέντε διαφορετικοί άνθρωποι που ο καθένας έχει τον χαβά του, είναι μοιραίο κάποια στιγμή να έρθουν οι συγκρούσεις, να διαφέρουν οι απόψεις. Αλλά μη μπορώντας να ξεφύγουμε από τους επηρεασμούς που κάθε καλλιτέχνης δέχεται ο Λ Μαχαιρίτσας παραθέτει κάποια λεπτομερή στοιχεία. Θυμάμαι συγκεκριμένα τις Κυριακές που πήγαινα με τον πατέρα μου στο γήπεδο της Νίκης Βόλου κάθε φορά λοιπόν υπήρχε έξω από το γήπεδο ένας τύπος που πουλούσε στραγάλια και φιστίκια και είχε μονίμως ένα κασετόφωνο από όπου άκουγε τραγούδια με τον Καζαντζίδη. Τα τραγούδια του Καζαντζίδη για μένα είναι συνδεδεμένα με αυτόν τον τύπο , με τις Κυριακές της παιδικής μου ηλικίας. Παράλληλα θυμάμαι την πρώτη φορά, την πρώτη μέρα που πήγαινα στο Ωδείο, ήμουν δεν ήμουν δέκα χρονών, περνώντας έξω από ένα δισκάδικο άκουσα το «Help» των Beatles και μου έκανε εντύπωση . Καθοριστικές εμπειρίες που δούλευαν μέσα στο μυαλό μου υποσυνείδητα .
ΕΡ: Υπάρχει κρίση στο ελληνικό τραγούδι ή κάποιοι « πιπιλάνε » αυτή τη καραμέλα χωρίς λόγο ;
ΑΠ: Δεν υπάρχει κρίση στο ελληνικό τραγούδι, υπάρχει κρίση αξιών γενικά. Και στο παγκόσμιο τραγούδι υπάρχει κρίση. Εγώ θυμάμαι την δεκαετία του εβδομήντα στα top-ten κυριαρχούσαν μεγάλα ονόματα, ενώ τώρα όλα είναι αηδίες. Το σύγχρονο ελληνικό τραγούδι άνθισε τα τελευταία χρόνια, λίγο πριν την μεταπολίτευση και λίγο μετά. Την στιγμή που υπάρχει μία παραγωγή χιλίων δίσκων ίσως και παραπάνω τον χρόνο δεν μπορούμε να συζητάμε για κρίση. Ανάλογα με την παραγωγή σ' όλα τα πράγματα, τα περισσότερα είναι χειρότερα, τα λιγότερα καλύτερα, το ίδιο ακριβώς συμβαίνει και στο τραγούδι. Υπάρχουν βέβαια και καλά πράγματα. Αυτήν την στιγμή που μιλάμε, εμένα μου αρέσουν δέκα άνθρωποι που δεν έχουν μεγάλη απήχηση όπως ο Δημήτρης Ζερβουδάκης και ο Τζίμης Πανούσης.
ΕΡ: Ποιους άλλους ξεχωρίζετε στην Ελληνική μουσική σκηνή
ΑΠ: Αυτός που ξεχώρισα αυτό το διάστημα και με πολύ χαρά συνεργάστηκα μαζί του ήταν ο Διονύσης Τσακνής . Υπάρχουν και άλλοι που μου αρέσουν όχι οι δουλειές τους ολοκληρωμένες αλλά κάποια μεμονωμένα σημεία . Όπως τελευταία ο Βασίλης Καζούλης και το τραγούδι του «αν ήσουν άγγελος» ….. καταπληκτικό με άγγιξε τρομερά !!!!
Τελειώνοντας ο Λ. Μαχαιρίτσας μιλά για την Καβάλα και τις συνδέσεις της παιδικής του ηλικίας με την πόλη μας : Όμορφη πόλη η Καβάλα, είναι ευχή το ότι ζείτε εδώ. Θυμάμαι πιτσιρίκας είχα δει την ταινία «Τοπ-Καπι» με την Μελίνα Μερκούρη και υπήρχαν κάποια πλάνα από την πόλη σας από τότε μου έγινε έμμονη ιδέα να έρθω εδώ. Όταν ήμουν φαντάρος στην Θεσσαλονίκη έβλεπα την ταμπέλα που έγραφε προς Καβάλα και αναρωτιόμουν αν θα ερχόμουν καμιά φορά, το είχα μεράκι . Ήρθε λοιπόν στην Καβάλα ο Λ. Μαχαιρίτσας, ικανοποιώντας το μεράκι του, ικανοποιώντας και τους φίλους του, που απόλαυσαν την δίωρη συναυλία που έδωσε, με το καλοκαιρινό αεράκι να δροσίζει την συναισθηματική φόρτιση που πήγαζε από τους ήχους της φωνής και τις κιθάρας του.
Χαρπαντίδης Στάθης
Τεφτερίδου Μαρία
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου